Completing tables charts note diagrams trong IELTS Reading

Completing tables charts note diagrams trong IELTS Reading là một trong những câu hỏi phổ biến nhất trong bài thi IELTS. Cùng Aten English theo dõi bài viết dưới đây để hiểu rõ hơn các dạng bài Reading IELTS và cách làm Completing tables and diagrams nhé. 

Completing tables charts note diagrams – IELTS Reading

Khái niệm về Completing tables charts note diagrams trong IELTS Reading 

Completing tables charts note diagrams trong IELTS Reading hoặc Tóm tắt và Lưu đồ là cùng một loại bài học. Các từ trong văn bản đã cho phải được sử dụng để điền vào chỗ trống. Hoàn thành sơ đồ yêu cầu thí sinh điền vào chỗ trống với chú thích dưới dạng sơ đồ. Định dạng này có thể được coi là một tập hợp nhỏ các định dạng hoàn thành không gian. 

Những sai lầm phổ biến nhất thí sinh mắc phải khi hoàn thành bảng, biểu đồ, ghi chú, biểu đồ 

Completing tables charts note diagrams trong IELTS Reading, thí sinh thường mắc 2 lỗi: 

Điền vào chỗ trống nhiều hơn số từ cho phép: Đây là lỗi phổ biến nhất mà hầu như ứng viên nào cũng mắc phải ít nhất một lần. Lý do là dạng bài này không quá phức tạp. Do đó, các ứng viên khá chủ quan và không đọc kỹ số từ được yêu cầu trước khi nộp đơn. Do đó thí sinh phải cẩn thận, đọc kỹ câu hỏi, suy nghĩ về số lượng từ quy định trước khi bắt đầu làm bài. 

completing-tables-charts-note-diagrams-trong-ielts-reading-so-1
Những sai lầm phổ biến nhất thí sinh mắc phải khi hoàn thành bảng, biểu đồ, ghi chú, biểu đồ

Người nộp đơn không hiểu những gì đang được hỏi. Trong một số trường hợp, các dạng Reading IELTS“quá khó” và có yêu cầu rất đặc biệt hoặc mang tính học thuật, đòi hỏi thí sinh phải có kiến ​​thức tốt về từ vựng hoặc thuật ngữ chuyên ngành mới có thể làm tốt. Tuy nhiên, vốn từ vựng chuyên ngành cao cũng hạn chế để không đưa vào đề thi khó của thí sinh. 

Cách hoàn thành bảng, đồ thị, ghi chú, sơ đồ trong IELTS Reading 

Dưới đây là 5 bước đơn giản để hoàn thành bảng, đồ thị, ghi chú, sơ đồ: 

Bước 1: Đọc kỹ câu hỏi và chọn câu đúng. từ được phép điền vào khoảng trống. 

Bước 2: Kiểm tra và phân tích cấu trúc câu. Dựa vào ngữ pháp của câu, bạn có thể đoán được từ cần điền. Ứng viên cần lưu ý rằng hầu hết các nhận xét là cụm danh từ chứ không phải là câu đầy đủ. Hãy chú ý điểm này, điều này sẽ giúp bạn rất nhiều trong việc xác định từ loại. 

completing-tables-charts-note-diagrams-trong-ielts-reading-so-2
Cách hoàn thành bảng, đồ thị, ghi chú, sơ đồ trong IELTS Reading

Bước 3: Tìm và xác định thông tin bạn có thể đọc trong văn bản để tìm các từ cần hoàn thành. Loại bài báo này không yêu cầu bạn đọc quá nhiều. Thông thường thông tin chỉ nằm trong 1-2 đoạn văn. Tại thời điểm này, hãy kiểm tra xem có bất kỳ từ chuyên môn nào trong câu hỏi mà bạn không hiểu không. Sau đó nhìn vào đoạn văn. Thông thường không có quá nhiều từ chuyên môn trong thông tin được cung cấp. 

Bước 4: Quét văn bản để lấy thông tin về văn bản và hiểu cấu trúc câu. 

Bước 5: Xác định từ bạn muốn điền vào chỗ trống bằng cách so sánh thông tin giữa đoạn văn và câu hỏi.

Xem thêm: Keyword Technique tăng band Reading – Cách tìm như nào

Áp dụng làm completing tables, charts, note, diagrams trong IELTS Reading

Based on the passage, complete the blank. Choose no more than words from the passage for each answer. Write your answers in 9 – 13 on your answer sheet.

Raising Mary Rose

On 19 July 1545, English and French fleets were engaged in sea battle off the coast of southern England in the area of water called the Solent, between Portsmouth and the Isle of Wight. Among English vessels was a warship by the name of Mary Rose. Built in Portsmouth some 35 years earlier, she had had a long and successful fighting, and was a favourite of King Henry VIII. Accounts what happened to the ship vary: while witnesses agree that she was not hit by the French, some maintain that she was outdated, and sailing too low in the water, others that she was mishandled by undisciplined crew. What undisputed, however, is that the Mary Rose sank into the Solent that day, taking at least 500 men with her. After the battle, attempts were made to recover the ship, but failed.

The Mary Rose came rest on the seabed, lying on her starboard (right) side at an angle of approximately 60 degrees. The body acted as a trap for the sand and mud carried by Solent currents. As a result, the starboard filled rapidly, leaving the exposed port (left) side to be eroded by marine organisms and mechanical degradation. Because of the way the ship, nearly all of the starboard half survived intact. During the seventeenth and eighteenth centuries, the entire became covered with a layer of hard gray clay, which minimized further erosion.

completing-tables-charts-note-diagrams-trong-ielts-reading-so-3
Áp dụng làm completing tables, charts, note, diagrams trong IELTS Reading

Then, on 16 June, some fishermen in the Solent found that their equipment was caught on an underwater obstruction, which turned out be the Mary Rose. Diver John Deane happened to be exploring another sunken ship nearby, and the fishermen approached, asking him to free their gear. Deane dived, and found the equipment caught on a timber protruding slightly from the seabed. Exploring further, he uncovered other timbers and a bronze gun. Deane continued diving on the site intermittently until 1840, several more guns, two bows, various timbers, part of a pump and various other small finds.

The Mary Rose then faded into for another hundred years. But in 1965, military historian and amateur diver Alexander McKee, conjunction with the British Sub-Aqua Club, initiated a project called ‘Solent Ships’. While on this was a plan to examine a number of known wrecks in the Solent, what McKee really hoped to find the Mary Rose. Ordinary search techniques proved unsatisfactory, McKee entered into collaboration with Harold E. Edgerton, professor of electrical engineering at the Massachusetts of Technology. In 1967, Edgerton’s side-scan sonar systems revealed a large, unusually shaped, which McKee believed was the Mary Rose.

Further excavations revealed stray of timber and an iron gun. But the climax to the operation came when, on 5 May 1971, part of the frame was uncovered. McKee and his team now knew certain that they had found the wreck, but were as yet unaware that it also housed a treasure trove of beautifully preserved artifacts. Interest the project grew, and in 1979, The Mary Rose Trust was formed, with Prince Charles as its President and Dr Margaret Rule its Archaeological Director. The decision not to salvage the wreck was not an easy one, although an excavation in 1978 had shown that it might be possible to raise the hull. While the original aim was to raise the hull if at feasible, the operation was not given the go-ahead until January 1982, when all the necessary information was available.

An important factor in trying salvage the Mary Rose was that the remaining hull was an open shell. This led to an important decision taken: namely to carry out the lifting operation in three very distinct stages. The hull was attached to a frame via a network of bolts and lifting wires. The problem of the hull being sucked back into the mud was overcome by using 12 hydraulic jacks. These raised it a few centimeters over a period of several days, as the lifting frame rose slowly up its four legs. It was only when the hull was hanging freely from the lifting frame, clear of the seabed and the effect of the surrounding mud, that the salvage operation progressed to the second stage. In this stage, the lifting frame was fixed a hook attached to a crane, and the hull was lifted completely clear of the seabed and transferred underwater into the lifting cradle. This required positioning to locate the legs into the stabbing guides’ of the lifting cradle. The lifting was designed to fit the hull using archaeological survey drawings, and was fitted with air bags to provide additional cushioning for the hull’s delicate timber framework. The final stage was to lift the entire structure into the air, by which time the hull was also supported from below. Finally, on 12 October 1983, millions of people around the world held their breath as the timber skeleton of the Mary Rose was lifted clear of the water, ready to be returned home to Portsmouth.

Bạn có thể sử dụng phương pháp phân tích và giải ví dụ theo các bước sau: 

Bước 1: Số lượng từ nhập vào là 2 từ. 

Bước 2: Phân tích cấu trúc. Sau mệnh đề tương đối “(which was) được gắn với khung bằng dây” bạn phải hoàn thành danh từ. 

Bước 3: Xác định thông tin bài viết dựa trên các từ chuyên môn “body”, “thread”. 

Bước 4: Xem thông tin chi tiết của bài viết. “Khung được gắn vào khung nâng bằng bu lông và lưới dây nâng”, “Sự cố khung chìm trở lại bùn đã được giải quyết bằng 12 kích thủy lực” 

Bước 5: Ghép thông tin giữa câu và câu hỏi, đọc rồi chọn câu 

Đáp án: 9. Khung nâng; 10. Giắc thủy lực 

Tôi hy vọng rằng với sự giúp đỡ của bài viết trên, bạn đã phát triển các chiến lược của riêng mình để hoàn thành completing tables charts note diagrams trong IELTS Reading một cách hiệu quả. Nếu bạn muốn tìm hiểu thêm các phương pháp kiểm tra cho từng dạng bài luyện thi IELTS Reading, bạn có thể tham khảo khóa học IELTS của Aten.

ĐĂNG KÝ TƯ VẤN MIỄN PHÍ VÀ NHẬN ƯU ĐÃI HẤP DẪN HÔM NAY

Tặng #Voucher_4.000.000 cho 20 bạn may mắn
Tặng thẻ BẢO HÀNHtrọn đời học lại hoàn toàn miễn phí
Giảm thêm 10% khi đăng ký nhóm từ 3 học viên trở lên
Tặng khóa giao tiếp nâng cao 2 tháng với giáo viên nước ngoài