Hoàn thành câu được coi là một trong những dạng bài kiểm tra dễ nhất trong tất cả các dạng bài kiểm tra đọc IELTS. Do đó, đây là dạng bài kiểm tra dễ dàng giúp thí sinh đạt kết quả tốt nhất trong phần đọc IELTS. Vì vậy bài viết dưới đây của Aten English cung cấp và chia sẻ những thông tin hữu ích đến các bạn các bước làm sentence completion trong IELTS Reading hiệu quả.
Sentence completion trong IELTS Reading là gì?
Hoàn thành câu sentence completion trong IELTS Reading được coi là một tùy chọn có thể điền. Đối với phần hoàn thành câu, bài kiểm tra trình bày một số câu chưa hoàn chỉnh có chứa một hoặc nhiều khoảng trống. Bài kiểm tra yêu cầu hoàn thành bài kiểm tra bằng cách tìm kiếm thông tin từ một văn bản nhất định.
4 bước hoàn thành câu sentence completion trong IELTS Reading
Bước 1: Đọc kỹ câu hỏi để biết giới hạn của mỗi chữ/số trống
Đọc kỹ câu hỏi để biết giới hạn của mỗi chữ/số trống. Ví dụ: Chọn một từ cho mỗi câu trả lời. → Mỗi ô chỉ được điền một từ.
Bước 2: Đọc câu hỏi, gạch chân từ khóa dự đoán thông tin cần điền
Đọc câu hỏi, gạch chân từ khóa dự đoán thông tin cần điền (dựa vào cấu trúc ngữ pháp của nội dung). Ví dụ:
Certain diseases have disappeared, thanks better ………………. and healthcare
→ Danh từ chỉ thứ gì đó được cải thiện – chúng ta có thể nghĩ đến thuốc men medicine.
Because there is more contact between, ………………. are losing their usefulness
→ Danh từ số nhiều chỉ vật gì đã không còn hiệu quả.
Bước 3: Scanning
Scan các từ trong bài đọc + đọc kỹ thông tin → Tìm đáp án.
Bước 4: Kiểm tra các đáp án
Kiểm tra đáp án thật kỹ càng.
Một số tips hữu ích trong quá trình làm bài sentence completion trong IELTS Reading
Trước khi bắt đầu làm bài kiểm tra sentence completion trong IELTS Reading, chúng ta nên nghiên cứu các dạng câu hỏi để tìm ra chiến lược phù hợp. Có thể nói bài tập điền từ vào chỗ trống luôn là dễ nhất. → Điều này có thể được ưu tiên trước các dạng bài khó khăn hơn như kết hợp.
Thông tin này tương ứng với câu hỏi trong đoạn văn là một dạng câu hỏi IELTS phổ biến thường xuất hiện trong bài đọc 2 và 3. Câu hỏi yêu cầu khả năng tìm thông tin cụ thể trong đoạn văn.
Các câu hỏi có thể là về lý do, mô tả, tóm tắt, tính chất, định nghĩa hoặc giải thích. Các mục được đánh dấu A, B, C, v.v. để chúng ta có thể điền vào câu trả lời.
Nếu bạn đang muốn tìm nhiều bài luyện tập sentence completion trong IELTS Reading thì hãy đăng ký ngay khóa học luyện thi IELTS Reading và khóa học IELTS Chuyên sâu Listening-Reading để có thể làm bài tập dạng này một cách đầy đủ nhất nhé.
Bài mẫu sentence completion trong IELTS Reading
Light is important to organisms two different reasons. Firstly it is used as a cue for the timing of daily and seasonal rhythms in plants and animals, and secondly, it is used to assist growth in plants
Breeding in most organisms during a part of the year only, and so a reliable cue is needed to trigger breeding behavior. Day length is excellent cue, because it provides a perfectly predictable pattern of change within the year. In the temperate zone in spring, temperatures fluctuate greatly from day to day, but length increases steadily by a predictable amount. The seasonal impact of day length physiological responses is called photoperiodism, and the amount of experimental evidence this phenomenon is considerable. For example, some species of birds’ breeding can be included in midwinter simply by increasing day length artificially (Wolfson 1964). Other examples photoperiodism occur in plants. A short-day plant flowers when the day is less than a certain length. A long-say plant flowers after a certain critical day length is exceeded. In both, the critical day length differs from species to species. Plants which flower after a period vegetative growth, regardless of photoperiod, are known as day-neutral plants
Breeding seasons in animals as birds have evolved to occupy the part of the year in which offspring have the greatest chances of survival. Before the breeding season begins, food reserves must be built up to support energy cost of reproduction, and to provide for young birds both when they are in the nest after fledging. Thus many temperate-zone birds use the increasing day lengths in spring as a to begin the nesting cycle, because this is a point when adequate food resources will be assured
The adaptive significance of photoperiodism plants is also clear. Short-say plants that flower in spring in the temperate zone are adapted maximising seedling growth during the growing season. Long-day plants are adapted for situations require fertilization by insects, or a long period of seed ripening. Short-day plants that in the autumn in the temperate zone are able to build up food reserves over the growing and overwinter as seeds. Day-neutral plants have an evolutionary advantage when the connection between the favorable period for reproduction and day length is much certain. For example, desert annuals germinate, flower and seed whenever suitable rainfall occurs, regardless the day length
The breeding season of some plants be delayed to extraordinary lengths. Bamboos are perennial grasses that remain in a vegetative for many years and then suddenly flower, fruit and die (Evans 1976). Every of the species Chusquea abietifolia on the island of Jamaica flowered, set seed and died during 1884. The next generation of bamboo flowered and died between 1916 and 1918, which suggests a cycle of about 31 years. The climatic trigger for this flowering cycle is not yet known, but adaptive significance is clear. The simultaneous production of masses of bamboo (in some cases lying 12 to 15 centimetres deep on the ground) is more than all the seed-eating animals can cope with at the time, so that some seeds escape being eaten and grow-up to form next generation(Evans 1976)
The second reason lights is important organisms is that it is essential for photosynthesis. This is the process by which plants energy from the sun to convert carbon from soil or water into organic material for growth. The rate of photosynthesis in a plant can be measured by calculating the rate of its uptake carbon. There is a wide range of photosynthetic responses of plants to variations in light intensity. Some reach maximal photosynthesis at one-quarter full sunlight, and others, like sugarcane, never reach maximum, but continue to increase photosynthesis rate as light intensity rises
Plants in general can be divided two groups: shade-tolerant species and shade-intolerant species. This classification is commonly in forestry and horticulture. Shade-tolerant plants have lower photosynthetic rates and hence lower growth rates than those of shade-intolerant species. Plant species become adapted to in a certain kind of habitat, and in the process evolve a series of characteristics that prevent from occupying other habitats. Grime (1966) suggests that light may be one of the major directing these adaptations. For example, eastern hemlock seedling are shade-tolerant. They can survive in the forest understorey under very low light levels because they have a photosynthetic rate
Question 1-7
Complete the sentences
Choose NO MORE THAN THREE WORDS the passage for each answer
Write your answers in boxes 1-7 your answer sheet
1 Day length is a useful cue for breeding in areas where………………………………………….are unpredictable
2 Plants which do not respond to light levels are referred to as…………………………………………….
3 Birds in temperate climates associate longer days with nesting and the availability of ………………………………………………
4 Plants that flower when days are long often depend on …………………………………… to help them reproduce
5 Desert annuals respond to ………………………………………… as a signal for reproduction
6 There is no limit to the photosynthetic rate in plants such as……………………………………………..
7 Tolerance to shade is one criterion for the…………………………………..of plants in forestry and horticulture (Nguồn: Cambridge ielts 5)
ĐÁP ÁN
1 temperatures
2 daily-neutral / day-neutral plants
3 food / food resources / adequate food / adequte food resources
4 insects / fertilization by insects
5 rainfall / suitable rainfall
6 sugarcane
7 classification
xem thêm bài viết mới: Chinh phục dạng bài Completing Sentences trong IELTS Reading
Vậy là Aten vừa tìm hiểu chi tiết cách hoàn thành sentence completion trong IELTS Reading, một phương pháp hữu ích để hoàn thành câu trong bài đọc IELTS. Reading IELTS thực sự không quá khó nếu bạn hoàn thiện và thêm vào chiến lược làm bài hiệu quả cũng như biết áp dụng một số mẹo làm bài.
Vì vậy, nếu bạn có thắc mắc hay muốn biết thêm về bất kỳ kỹ năng làm bài thi IELTS nào, hãy liên hệ ngay với Aten để được hỗ trợ 24/7. Aten chúc các bạn học và ôn thi tốt!